Monday, March 22, 2010

sekolah bermula hari ini

hari ini,
aku menjalankan kembali tanggungjawabku
sebagai pelajar..
menjadi seorang pelajar
adalah
satu tanggungjawab yang amat berat..
menurut aku..
pelajar,
menjadi harapan ibu dan ayah
yang telah mengeluarkan modal
yang banyak..
harapan guru
untuk meningkatkan prestasi sekolah..
sebagai tanda kejayaan seorang cikgu mendidik pelajar itu..
jadi,
apabila ada seseorang yang menanyakan kepada aku,
adakah aku seorang pelajar
aku berasa gementar,
mampukah aku menggalas tanggungjawab itu?
bolehkah aku membayar kembali
apa yang ayah dan ibu telah laburkan?
oleh itu,
aku menyokong kata
cikgu aku yang dulu
belajar ibarat berjudi
harapan aku di sini hanya satu
aku ingin
berjaya sebagai seorang pelajar
dengan itu
semua orang di sekeliling aku
akan turut sama gembira
berdasarkan pengalaman aku
yang lepas
aku tidak cukup berjaya lagi
percubaan pertama ketika usia kanak-kanak
aku telah mengecewakan ibu aku
percubaan kedua pula,
aku merupakan 10 di antara budak hitam yang digilap
ketika pertama kali senarai nama dikeluarkan
aku
merupakan orang yang menduduki tempat kesepuluh
dengan tekad
aku berjaya menaikkan diriku ke tempat yang ke lapan
walaupun aku tidak begitu berjaya
tetapi aku mampu menggembirakan ibu ku
ketika mengumumkan hal itu,
ibu melompat keriangan di tengah banjir yang mulai surut
percubaan ketigaku
tidak melayakkan aku ke peringkat yang segani maka aku memilih untuk ke sekolah kembali..
dan kali ini,
aku berharap,aku mampu
membuat dengan lebih baik
mudah-mudahan aku boleh,
NO PAIN, NO GAIN
aku akan cuba untuk mengikut seperti kata2 di atas...

No comments: